2007
blab italia, a company founded by the architects gregg brodarick and gianfranco barman is producing a special polymer tile withholding a particular liquid inside which reacts to a person’s weight, creating a different texture every time within its internal chamber.Being aware of their products critical status, they’ve asked Adriano brothers to transform the blab company into a an editor in the world of furniture.
L’azienda BLAB Italia, formata dagli architetti Gregg Brodarick e Gianfranco Barban, produce una particolare piastrella di materiale plastico con all’interno un liquido che interagisce al passaggio delle persone creando texture sempre differenti all’interno di una camera. Consapevoli delle criticità del prodotto danno ai fratelli Adriano l’incarico di trasformare l’azienda Blab portandola a diventare un’editore nel mondo del mobile.
Research
The work starts with a rather ambitious objective; presenting the first collection of objects in the Aprile of the same year (2007). after the evaluation of the company, the production systems and commercial network, Adriano brothers decide to work on a previously inexistent category of furniture to be able to amaze and create an irresistible attention from the media towards the company. After a profound research, a new product in re-found whiting a foosball table, a seemingly known object to all but never been revised with a contemporary touch capable of redirecting it from an oratory to a living room.
Il lavoro inizia con un obbiettivo molto ambizioso: quello di presentare la prima collezione di mobili ad aprile dello stesso anno. I fratelli Adriano dopo un’analisi dell’azienda , dei sistemi di produzione e della parte commerciale, decidono di lavorare su una tipologia di mobile ancora inesistente per riuscire a stupire e creare un’irresistibile attenzione mediatica verso l’azienda. Dopo un’attenta ricerca riscoprono nel calcio balilla un prodotto conosciuto da tutti ma mai re-interpretato con una lettura contemporanea capace di traghettarlo dall’oratorio al salotto di casa.
Birth of the Product
The foosball table is re imagined and re-designed in it’s smallest details for a truly unique product, moving and practically perfect in its gameplay, a fundamental parameter. along with the product, the work on it’s communication is being developed, a Teckell website dedicated to the new branch of the company as if it is a whole new brand made from the scratch.
The product is first launched at Salone del Mobile in 2007 which marks a great success, with purchase requests pouring in from the most luxurious hotels from around the world a comprehensive work starts on the further development of the product, creating better transport solutions, creation of the logo, print materials and coordinated image and the last but not the least the commercial network.
Il prodotto calcio balilla viene ripensato e ridisegnato nei minimi particolari per renderlo un prodotto unico, emozionante e perfetto nella sua giocabilità, parametro fondamentale. In parallelo alla nascita del prodotto si lavora alla sua comunicazione, un sito web Teckell dedicato a questo ramo dell’azienda come se si trattasse da subito di un nuovo brand indipendente.
ll prodotto viene presentato per la prima volta al Salone del mobile nel 2007 e riceve un grande successo, con richieste di acquisto che giungono da subito dai più lussuosi hotel di tutto il mondo, si decide quindi di iniziare un lavoro a 360 gradi sullo sviluppo del prodotto, lavorando anche sulle problematiche del trasporto, si lavora sulla creazione di un logo, un catalogo e un’immagine coordinata, e infine della sua rete commerciale.
2008
In the occasion of the Salone del Mobile, a Teckell family’s product lineup is laid out which aims at design, innovation and discovery of the quality of Italian craftsmanship.
In occasione del Salone del Mobile viene estesa la famiglia di Teckell che mira al design, all’innovazione e alla scoperta delle qualità artigianali italiane.
2009
The image of Teckell is consolidated and the first limited edition is born: the Green Teckell (angolo), created from only three raw materials. Coming strong from Teckell’s success, second step is working on the image and communication of the bLab company and their “liquid” products. A new website is elaborated and new company brands are redistributed.
Si consolida l’immagine di Teckell e nasce la prima limited edition: Green Teckell (Angolo), realizzato con soli tre materiali. Forte del richiamo mediatico portato da Teckell si decide di lavorare anche sull’immagine e sulla comunicazione dell’azienda Blab e dei suoi prodotti liquidi. Viene, dunque, elaborato un nuovo sito web e viene fatta una ridistribuzione dei marchi aziendali.
2010
We had to design a new product that cold be produced in larger series, with more industrialised technologies and yet capable of inducing the same emotions for style, elegance and refinement embodied in the previous editions, all at the same time.
The Krystall Teckell (Contropiede) is born, a technologically sophisticated product who’s aim (production wise) is to minimise the process of glueing the glass.
Si è dovuto riprogettare un nuovo prodotto che allo stesso momento potesse essere riprodotto in serie più ampia, con tecnologie maggiormente industrializzabili, e dall’altra parte fosse in grado di trasmettere le stesse emozioni di stile, eleganza e raffinatezza che accumulavano le precedenti edizioni.
Nasce Krystall Teckell (Contropiede) un prodotto tecnologicamente più sofisticato che mira alla riduzione degli incollaggi tra vetro e vetro.
2011
With sales soaring there comes the evident need for improving the company’s productivity, without loosing the strategic values of the consolidated products from Teckell collection.
Thus the Krystal Teckell (Cristallino) is created: the first foosball table made entirely in crystal glass with a drastic reduction in number of components and glueing process.Base on the same structure a limited edition is made with precious materials, Gold Teckell (Cristallino Gold) and produced in 50 exemplary pieces with gold plated components.
Il numero delle vendite è sempre più in crescita e diventa necessario migliorare la produttività aziendale, senza perdere quei valori strategici dei prodotti già consolidati della collezione Teckell.
Nasce Total Krystall Teckell (Cristallino): il primo calcio-balilla totalmente in cristallo con una drastica riduzione delle componenti e delle parti incollate. Viene anche progettata sulla stessa struttura una serie limitata realizzata con materiali preziosi come il Gold Teckell (Cristallino Gold) prodotto in soli 50 esemplari con componenti in oro.
2012 The Product Becomes The Brand
Teckell goes from a product to becoming a brand, surpassing the mother company in sales. Continues it’s growth and new products and technologies are introduced: the new collections 90th Minute and Intervallo are thought to keep the transparency factor connected with crystal by using curved glass bounding seamlessly with wooden elements withholding them, creating an amazingly string structure capable of eliminating any need for glueing in favour of productivity.
Teckell da nome del prodotto diventa brand tanto da riuscire a superare il fatturato dell’azienda da cui era nato. Continua la sua crescita e si inseriscono nuovi prodotti e nuove tecnologie: le nuove collezioni 90° Minuto e Intervallo sono pensate per mantenere la componente trasparente legata al cristallo utilizzando il vetro curvo che lavorano in maniera solidale a creare una struttura con la parte in legno, si eliminano totalmente gli incollaggi a favore della produttività.
b.Lab Italia
Via Marmolada 20, 21013 Gallarate (VA) Italy
Tel: +39 0331 774445
Teckell Website